FAQ
Een stage 1 tuning wordt bij DTCTuning uitgevoerd binnen de limieten van de motor en zal dus niet schadelijk zijn. Onze manier van tunen is een goed uitgebalanceerde verhouding van allemaal kleine parameter aanpassingen wat resulteert in een zeer soepel reagerende auto waarmee u heel beschaafd kunt rijden, maar waar u ook veel vermogen van kunt verwachten.
Bij ongeveer 85% van de getunde auto’s welke door een turbo geaspireerd worden is er een merkbaar verschil in brandstof gebruik. Dit kan variëren van 5% tot maar liefst 15%. U kunt natuurlijk ook kiezen voor een ECO Tuning. Deze aanpassing is zo gerealiseerd dat u gebruik zult maken van het koppel van uw motor. Op dit lage toerengebied is voor ons de meeste winst te behalen en zult u makkelijker resultaat boeken. Let wel dat wanneer u juist hoger in de toeren komt, u het brandstofbesparende effect teniet doet.
In veel gevallen kunnen wij hier “ja” op antwoorden maar in sommige gevallen niet. Veelal hebben wij de auto’s met normale benzine motoren zonder turbo welke wij tunebaar achten al in de database opgenomen. Als u twijfelt of uw auto wel of niet getuned kan worden, of uw auto staat niet in de lijst, dan loont het wellicht de moeite ons via het contactformulier een berichtje te sturen zodat wij u met raad en daad bij kunnen staan.
Een powerbox is een kleine box met connectors welke tussen de originele bedrading van het voertuig geplaatst dient te worden. Het enige wat zo’n box kan doen is dmv een (in sommige hele luxe gevallen regelbaar) weerstand de motorcomputer laten denken dat de brandstofdruk te laag is. De computer zal dit proberen bij te regelen waardoor de druk hoger word als origineel. Er wordt op dat moment dus meer brandstof ingespoten waardoor de turbo sneller zal opspoelen en meer koppel zal genereren. Veelal gaan voertuigen uitgerust met een powerbox veel roeten door de teveel aan brandstof, wat weer niet ten goede komt voor het verbruik. Op het moment dat de brandstof druk een te hoge waarde zou bereiken, zal de motorcomputer dit niet herkennen en dus ook niet van de noodloop regeling gebruik maken. Er zijn ook boxen die naast deze aanpassing ook nog eens de koelwater temperatuur sensor naar een lagere temperatuur dan werkelijk beïnvloeden. Hierdoor zal de motorcomputer het mengsel verrijken voor meer brandstof en voor meer vermogen. Maar weer krijgen we dan de situatie dat als de motor een keer te warm wordt, de motorcomputer dit niet zal registreren en dus ook niet in kan grijpen wat ernstige gevolgen kan hebben. Ons advies? Gebruik geen “powerbox” maar pas professionele chiptuning toe. Door uw voertuig professioneel te laten tunen blijven alle beveiligingen gewoon actief zoals dit vanaf de fabriek geregeld was.
Bij hedendaagse voertuigen wordt meestal gebruik gemaakt van de programeerfunctie via de OBD2 diagnose connector in uw auto. De originele software wordt uitgelezen en daarna worden er verschillende parameters aangepast waarna de aangepaste software weer in de motorcomputer geschreven wordt, ook weer middels de OBD2 connector van uw auto. Er zijn ook auto’s waarbij tuning via diagnose niet mogelijk is. Mocht dit het geval zijn, dan kunnen wij in de meeste gevallen direct in de computer programmeren, middels BenchFlash, BDM, Bootmode, TriCore Bootmode of voor de oudere computers, simpelweg uitsolderen en de chip in een serial chipreader uitlezen en programmeren.
Het is erg belangrijk dat u uw voertuig goed onderhoudt en niet bespaard op vloeistoffen, zoals olie, maar zeker ook niet op de brandstof. De software die wij maken bij DTCTuning voor benzine motoren is geoptimaliseerd voor het gebruik van brandstof met octaan getal 98, welke bijvoorbeeld verkrijgbaar is bij de Shell met de naam Vpower. De meeste pompstations leveren momenteel wel een Euro 98 oplossing sinds de invoering van de E10 brandstof. Wij zijn zelf geen voorstander van de E10 ivm. Veel gevallen van injector schade wijzen op het gebruik van E10. In combinatie met de behoorlijk lagere calorische waarde van de E10 brandstof (waardoor u een stuk minder kilometers rijdt dan op euro98) is het wellicht een goedkopere keuze om euro 98 te tanken. Gezien op de langere termijn maar ook op aantal kilometers per liter.
Wij zijn als gerenommeerd chiptuner gecertificeerd om via NSA Motorgarantie motorverzekeringen af te sluiten. Voor de voorwaarden kunt u klikken op motorgarantie.
In veel gevallen is dit mogelijk. Stuur ons de gegevens van uw auto inclusief kenteken en wij zetten voor u de mogelijkheden op een rij. De kosten verschillen per auto. Als u de auto ook laat tunen krijgt u uiteraard korting op de extra add-on. Houdt u er wel rekening mee dat in veel gevallen het uitschakelen van de opties verboden is. De uitschakeling geschiedt dan ook altijd op verantwoording van de opdrachtgever